- پیچ گوشتی
- نوک پیچ گوشتی
- نوک پیچ گوشتی وسل ژاپن
- نوک پیچ گوشتی پوما تایوان
- نوک پیچ گوشتی چهارسو یک طرفه
- نوک پیچ گوشتی چهارسو کمرباریک یکطرفه
- نوک پیچ گوشتی چهارسو دوطرفه
- نوک پیچ گوشتی دوسو 50 میلی متر
- نوک پیچ گوشتی ستاره ای 25 میلی متر
- نوک پیچ گوشتی ستاره ای 50 میلی متر
- نوک پیچ گوشتی ستاره ای 70 میلی متر
- نوک پیچ گوشتی چهارسو
- نوک پیچ گوشتی دوسو
- تبدیل بکس خور
- رابط نوک خور آهن ربایی
- بالانسر صنعتی
- شیلنگ
- واحد مراقبت
- ابزار بادی روتاک
- ابزار بادی سوماک
- محصولات rocol
- متر پوما
- کوپلینگ و دنباله کوپلینگ
کمپرسور باد چیست؟
یکی از قطعاتی که امروزه به شدت مورد استفاده قرار میگیرد، کمپرسور باد یا همان پمپ باد نام دارد. ممکن است عدهای از افراد با خود بپرسند پمپ باد چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم پمپ باد یک دستگاه مکانیکی میباشد که میتواند به مکش هوا بپردازد و آن را فشرده سازد. با این اقدام فشار و دمای هوا به طور چشمگیری بالا می رود. با استفاده از این محصول میتوان نیروی محرکهای را برای راه اندازی تجهیزات صنعتی ایجاد نمود. حال اگر می خواهید با نحوه عملکرد این دستگاه بیشتر آشنا شوید، به شما توصیه میکنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و مطالب را مورد بررسی قرار دهید.
مشکلات رایج کمپرسور باد
کمپرسور باد یکی از ابزارهای ضروری در صنایع مختلف است، اما گاهی دچار مشکلاتی میشود که عملکرد آن را مختل میکند. این مشکلات میتوانند از دلایل سادهای مثل قطع بودن برق تا مسائل جدیتر مانند خرابی قطعات داخلی متغیر باشند. در ادامه برخی از رایجترین مشکلات کمپرسور باد را بررسی میکنیم.
۱. روشن نشدن کمپرسور
یکی از مشکلات متداول این است که کمپرسور روشن نمیشود. اگر این اتفاق افتاد، ابتدا باید بررسی کنید که برق دستگاه وصل است یا نه. گاهی اوقات مشکل بهسادگی یک دوشاخه جدا شده یا یک فیوز پریده است. در برخی موارد، کلید محافظ موتور (اورلود) فعال شده که معمولاً به دلیل کارکرد بیش از حد یا داغ شدن بیش از اندازه کمپرسور رخ میدهد. در این حالت، باید دستگاه را مدتی خاموش کنید تا خنک شود و سپس دکمه ریست را فشار دهید.
گاهی مشکل از سوئیچ فشار یا استارت دستگاه است. سوئیچ فشار وظیفه دارد در یک محدوده مشخص، کمپرسور را روشن و خاموش کند. اگر این قطعه خراب شود، ممکن است دستگاه دیگر روشن نشود. در چنین شرایطی، باید آن را تعویض کنید.
۲. افت فشار یا تولید نشدن باد کافی
کمپرسور باید بتواند هوای فشرده را با فشار مناسب تأمین کند، اما گاهی متوجه میشوید که فشار خروجی کافی نیست. در این مواقع، یکی از اولین چیزهایی که باید بررسی کنید، نشتی هوا در سیستم است. ممکن است از اتصالات، شلنگها یا حتی مخزن، هوا نشت کند که باعث کاهش فشار میشود. راهحل این است که با استفاده از آب و کف، محل نشتی را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.
گاهی کاهش فشار به دلیل گرفتگی فیلتر هوا یا فرسودگی تسمههای کمپرسور است. اگر تسمهها که در مدلهای تسمهای وجود دارند، ساییده یا شل شوند، عملکرد دستگاه ضعیف میشود. همچنین، اگر فیلتر هوا کثیف شده باشد، کمپرسور نمیتواند هوای کافی وارد کند و در نتیجه، فشار مطلوب ایجاد نمیشود. پس لازم است که تسمهها را چک کنید و فیلتر را تمیز یا تعویض کنید.
۳. داغ شدن بیش از حد کمپرسور
اگر کمپرسور بیش از حد داغ شود، ممکن است به قطعات داخلی آن آسیب برسد. یکی از دلایل رایج این مشکل، کار کردن طولانیمدت بدون توقف است. کمپرسورها به استراحت نیاز دارند، مخصوصاً اگر در محیطهای گرم کار کنند. بنابراین اگر کمپرسور شما دائماً روشن است، بهتر است از مدلهایی با ظرفیت بالاتر یا چندین کمپرسور در کنار هم استفاده کنید.
همچنین، گرفتگی فیلتر هوا و مشکلات سیستم خنککننده نیز میتوانند باعث افزایش دما شوند. اگر کمپرسور شما دارای سیستم خنککننده یا فن است، مطمئن شوید که بهدرستی کار میکند. در کمپرسورهای روغنی، کمبود روغن نیز میتواند منجر به افزایش دما شود. همیشه سطح روغن را چک کنید و در صورت لزوم، آن را اضافه کنید.
۴. نشت روغن
کمپرسورهای روغنی برای عملکرد صحیح به روغن نیاز دارند. اما اگر متوجه شدید که دستگاه روغن نشت میدهد، باید به دنبال منبع این مشکل باشید. یکی از دلایل اصلی نشت روغن، خرابی درزگیرها و واشرهای دستگاه است. این قطعات به مرور زمان فرسوده میشوند و نیاز به تعویض دارند. گاهی اوقات، اگر سطح روغن بیش از حد بالا باشد، ممکن است مقداری از آن از طریق دریچهها یا لولهها نشت کند. در چنین شرایطی، بهتر است سطح روغن را بررسی کنید و آن را به مقدار مناسب برسانید.
۵. ایجاد صدای غیرعادی
کمپرسورها معمولاً در هنگام کار صدا تولید میکنند، اما اگر متوجه صداهای غیرعادی مانند تقتق، جیغ یا لرزش بیش از حد شدید، احتمالاً مشکلی در قطعات داخلی وجود دارد. یکی از دلایل رایج این مشکل، شل شدن پیچها و اتصالات است که باعث ایجاد لرزش و صدای غیرمعمول میشود. همچنین، ممکن است یاتاقانهای داخلی ساییده شده باشند که در این صورت نیاز به تعویض دارند.
در برخی مدلها، مشکلات مربوط به تیغهها یا روتور نیز میتواند باعث صدای غیرطبیعی شود. اگر صدایی شبیه به جیغ شنیدید، احتمال دارد که تسمهها فرسوده شده باشند و نیاز به تعویض داشته باشند.
۶. جمع شدن آب داخل مخزن
یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است با آن روبهرو شوید، جمع شدن آب در داخل مخزن کمپرسور است. این مشکل به دلیل رطوبت موجود در هوا رخ میدهد. وقتی هوا فشرده میشود، رطوبت موجود در آن تبدیل به مایع شده و درون مخزن تهنشین میشود. اگر این آب بهموقع تخلیه نشود، میتواند باعث زنگزدگی مخزن و کاهش عمر کمپرسور شود.
برای جلوگیری از این مشکل، باید بهصورت منظم شیر تخلیه مخزن را باز کنید و آب جمعشده را خارج کنید. همچنین، اگر در منطقهای با رطوبت بالا زندگی میکنید، میتوانید از فیلترهای رطوبتگیر یا درایرهای هوا استفاده کنید تا میزان رطوبت ورودی به کمپرسور کاهش یابد.
تعمیر کمپرسور باد
تعمیر کمپرسور باد نیازمند شناخت دقیق مشکلات رایج این دستگاه و نحوه عیبیابی و رفع آنهاست. اگر کمپرسور شما دچار مشکل شده است، بهتر است ابتدا تشخیص دهید که کدام قسمت آن ایراد دارد، سپس با رعایت اصول ایمنی، اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه به روشهای تعمیر برخی از مشکلات رایج کمپرسور باد میپردازیم.
۱. روشن نشدن کمپرسور
عیبیابی و تعمیر:
- ابتدا مطمئن شوید که کمپرسور به برق متصل است و دوشاخه، کابلها یا فیوزهای مدار قطع نشدهاند.
- اگر برق مشکلی ندارد اما دستگاه روشن نمیشود، کلید محافظ موتور (اورلود) را بررسی کنید. ممکن است به دلیل داغ شدن بیش از حد فعال شده باشد. در این صورت، اجازه دهید کمپرسور مدتی خاموش بماند و سپس آن را ریست کنید.
- خرابی سوئیچ فشار نیز میتواند باعث روشن نشدن دستگاه شود. برای تست آن، میتوانید با یک مولتیمتر جریان برق را در این قطعه بررسی کنید. اگر معیوب بود، آن را تعویض کنید.
- اگر پس از بررسی این موارد کمپرسور همچنان روشن نمیشود، ممکن است مشکل از موتور باشد که در این صورت نیاز به تعمیر تخصصی دارد.
۲. تولید نشدن فشار کافی
عیبیابی و تعمیر:
- ابتدا تمام اتصالات، شلنگها و مخزن را از نظر نشتی هوا بررسی کنید. برای این کار میتوانید از کف صابون استفاده کنید. اگر حبابهایی در محل خاصی ظاهر شد، نشتی از همان قسمت است و باید اتصالات را محکم کنید یا قطعه معیوب را تعویض نمایید.
- فیلتر هوای کمپرسور را چک کنید. اگر فیلتر مسدود یا کثیف شده باشد، کمپرسور نمیتواند هوای کافی دریافت کند. آن را تمیز کرده یا در صورت نیاز تعویض کنید.
- در مدلهای تسمهای، تسمههای دستگاه را بررسی کنید. اگر تسمهها ساییده شده یا شل باشند، کمپرسور به درستی کار نمیکند. آنها را تنظیم یا تعویض کنید.
- اگر هیچکدام از این موارد مشکل را حل نکرد، احتمالاً سوپاپهای ورودی و خروجی یا رینگهای پیستون دچار فرسودگی شدهاند که باید بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند.
۳. داغ شدن بیش از حد کمپرسور
عیبیابی و تعمیر:
- اگر کمپرسور بیش از حد گرم میشود، ممکن است مشکل از تهویه نامناسب باشد. کمپرسور را در محیطی با جریان هوای مناسب قرار دهید.
- سطح روغن را در کمپرسورهای روغنی بررسی کنید. کمبود روغن میتواند باعث افزایش دما شود. اگر سطح روغن پایین است، روغن مناسب اضافه کنید.
- فیلترها را بررسی کرده و در صورت نیاز تمیز یا تعویض کنید، زیرا گرفتگی فیلترها مانع از خنک شدن مناسب دستگاه میشود.
- اگر مشکل همچنان ادامه داشت، ممکن است یکی از قطعات داخلی مانند یاتاقانها یا پیستونها بیش از حد ساییده شده باشند که در این صورت نیاز به تعمیر یا تعویض دارند.
۴. نشت روغن
عیبیابی و تعمیر:
- اگر روغن از کمپرسور نشت میکند، ابتدا محل نشتی را پیدا کنید. رایجترین علت این مشکل، خرابی درزگیرها یا واشرهای دستگاه است. این قطعات را تعویض کنید.
- اگر میزان روغن بیش از حد باشد، ممکن است از طریق سوپاپها خارج شود. سطح روغن را تنظیم کنید تا از نشتی جلوگیری شود.
- ترکخوردگی در بدنه کمپرسور نیز ممکن است باعث نشت روغن شود. اگر چنین مشکلی وجود دارد، باید قطعه آسیبدیده را تعمیر یا تعویض کنید.
۵. صدای غیرعادی و لرزش بیش از حد
عیبیابی و تعمیر:
- اگر کمپرسور صدای غیرعادی تولید میکند، ابتدا پیچها و اتصالات را بررسی کنید. گاهی اوقات شل شدن قطعات باعث لرزش و صدای اضافی میشود.
- یاتاقانهای موتور را چک کنید. اگر ساییده شده باشند، باعث ایجاد صدای زیاد میشوند و باید تعویض شوند.
- در مدلهای تسمهای، بررسی کنید که تسمه سالم و به درستی تنظیم شده باشد. اگر تسمه فرسوده شده باشد، هنگام کار صدای جیغ ایجاد میکند.
- در صورت خرابی تیغهها یا روتور، آنها را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.
۶. جمع شدن آب داخل مخزن
عیبیابی و تعمیر:
- کمپرسورها در طول کار، رطوبت موجود در هوا را فشرده کرده و مقداری از آن بهصورت مایع در مخزن تهنشین میشود. این آب باید بهطور منظم تخلیه شود تا از زنگزدگی و کاهش عمر مخزن جلوگیری شود.
- برای تخلیه آب، شیر مخصوص تخلیه را که در زیر مخزن قرار دارد، باز کنید و اجازه دهید آب خارج شود. بهتر است این کار را پس از هر بار استفاده انجام دهید.
- در محیطهای مرطوب، استفاده از فیلترهای رطوبتگیر یا درایرهای هوا میتواند به کاهش میزان آب جمعشده در مخزن کمک کند.
نحوه عملکرد پمپ باد
پیش از آنکه بخواهید به خریداری کمپرسور باد بپردازید، باید با نحوه عملکرد آن به خوبی آشنا باشید تا بتوانید تجربه مناسبی را از خرید خود کسب نمایید. همانطور که چندی قبل ذکر کردیم، کمپرسورهای باد در ابتدا هوای محیط اطرافکه از فشار و دمای پایینی برخوردارند را به داخل دستگاه هدایت میکند و پس از آن طی فرایند کوتاهی هوا متراکم شده و از حجم آن کم میشود. پس از طی شدن مراحل ذکر شده، هوای داخل دستگاه با فشار بسیار زیادی به قسمت کندانسور هدایت میگردد و در نهایت انرژی و نیروی محرکه برای کار کردن تجهیزات صنعتی به وجود میآید.
کاربرد دستگاه پمپ باد
از کمپرسورهای باد میتوان در صنایع مختلف همچون صنایع شیمیایی، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت خودروسازی و حمل و نقل،صنایع کشاورزی، صنایع دفاعی، صنعت نساجی و… استفاده کرد. این دستگاه بسیار کاربردی بوده و می توان به جرعت گفت بدون استفاده از آن صنایع بسیاری با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.
اجزای کمپرسور باد
کمپرسور باد یا پمپ باد از قطعات و لوازم جانبی متعددی تشکیل شده است که هر یک از این قطعات وظیفه مشخصی را بر عهده دارند. از مهمترین و کاربردیترین اجزای کمپرسور باد میتوان به موتور، فیلتر هوا، هواساز، دستگیره، لاستیک، شیر تخلیه، مخزن، شیر خروجی، سوپاپ اطمینان، گیج فشار، شیر یکطرفه و کلید روشن و خاموش اشاره کرد. اگر هر یک از این قطعات با مشکلی مواجه شوند، کمپرسور باد قادر به فعالیت نخواهد بود و عملکرد اولیه خود را از دست خواهد داد. اما نگران این موضوع نباشید؛ چرا که تمامی این اجزا قابل تعویض و تعمیر خواهند بود.
نکات مهم هنگام خرید پمپ باد
به هنگام خرید پمپ باد باید نکاتی را همچون ظرفیت مخزن، فرکانس، قابلیت حمل، مدت زمان کارکرد، گارانتی و قیمت را مد نظر خود قرار دهید تا بتوانید خرید مناسبی را تجربه نمایید. اگر این نکات را مدنظر قرار ندهید، قطعاً نمیتوانید محصول دلخواه خود را خریداری کرده و پس از خرید با مشکلات متعددی روبرو خواهید شد؛ همچنین به شما پیشنهاد میدهیم کمپرسور باد را از مراکز فروش معتبر خریداری فرمایید تا از خرید محصولات فیک و تقلبی در امان بمانید.
تقسیم بندی انواع پمپ باد
همانگونه که تا به الان متوجه شدهاید، پمپ باد دارای مدل و انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
- پمپ باد پیستونی
یکی از مهمترین و محبوب ترین کمپرسورهای باد میتوان به پمپ باد پیستونی اشاره کرد. همانطور که از نام این محصول مشخص است، درون دستگاه پیستونی تعبیه شده است که با انجام حرکات رفت و برگشتی میتواند به فشرده کردن هوا و سپس رها سازی آن بپردازد. دقت داشته باشید پمپ باد پیستونی دارای قدرت تراکم بسیار بالایی خواهد بود.
- پمپ باد اسکرو
نوع دیگری از کمپرسور باد، پمپ باد اسکرو نام دارد. درون دستگاه دو مارپیچ نر و ماده وجود دارد که این مارپیچها میتوانند به فشرده سازی هوا بپردازند. لذا به همین خاطر میتوان گفت پمپ باد اسکرو در دسته کمپرسورهای باد دینامیکی قرار میگیرد.
سایز مناسب پمپ باد برای ابزار بادی
برای ابزارهای بادی میتوانید کمپرسورهای ۸۰ لیتر، ۱۲۰ الی ۲۴۰ لیتر و همچنین ۲۴۰ لیتر به بالا تر را انتخاب نمایید. این سایز از کمپرسورها میتوانند به راحتی نیاز شما را برطرف کرده و کاربردهای منحصر به فردی را برایتان داشته باشند.
سخن پایانی
همانطور که تا الان متوجه شدهاید، یکی از تجهیزات پرکاربرد در صنایع کمپرسور باد میباشد که مدلهای مختلفی از آن در سطح بازار موجود است و افراد میتوانند به خریداری نوع دلخواهشان بپردازند. با این حال در این قسمت از مقاله سعی کردیم تا شما را به طور کامل و جامع با کاربرد و عملکرد پمپ باد آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه مطالب فوق توانسته باشید سوالات و ابهامات ذهن خود را برطرف کرده و در صورت تمایل به خریداری این دستگاه از مراکز فروش معتبر از جمله پوماایر بپردازید.
بسیار کامل و جامع توضیح دادین ممنون